פליאו דיאט

בראשית היה אטקינס, וכולם היו מאושרים. אפשר לאכול בשר שמן כאילו אין מחר ולהנות מבריאות טובה, הרזיה מהירה (אבל לכאורה בריאה!) ובעיקר לחגוג את תאוות הבשרים שעבור רבים כל כך לא ניתנת לכיבוש. אבל אז החלו להתגלות הסדקים בתאוריה, אנשים שרזו מהר השמינו עוד יותר מהר, אחרים לקו בהתקפי לב, מחלות כליות ואטקינס עצמו היה ממש לפני מותו ממחלת לב בכ 60 פאונד עודף משקל… מביך משהו עבור כהן הדת הגדולה של הדיאטה הזו.

ואז הגיע הברקה חדשה, פליאו דיאט. על שם התקופה הפליאוליטית. או דיאטת האדם הקדמון, או הדיאטה של איש המערות. פסאודו חוקרים הגיעו למסקנה (כנראה הושפעו מציורי קיר במערות) שהאדם הקדמון אכל בעיקר בשר ציד של חיות גדולות, דגנים וקטניות ממילא לא היו, וכך גם רוב הפירות וכל הירקות שאנו מכירים. ולכן על מנת לזכות בבריאות מושלמת (כמו של האדם ההוא שחי בערך עד גיל 40 שלא לדבר על תמותת התינוקות אבל מילא) יש לאכול הכי קרוב לאיך שאכל האדם הקדמון. בקיצור מה זה כולל? בשר והרבה, שומן והרבה (לא שמעתם? לפי הפליאו סטייל שומן רווי הוא בריאות מזוקקת. יש להרבות בו כי לא רק שאינו משמין הוא אף מכיל סגולות ריפוי לכל המחלות). דגנים הם רעל, כך גם כל מזון שהומצא או התגלה לאחר תקופת האבן, ועל כן נשארנו עם מעט שורשים (תפוחי אדמה או בטטה) ועלים. ובאופן כללי מעט פחממות. מה לגבי חלב? כאן הפליאוליסטים מעט מגמגמים, כי אחרי הכל חלב זה אולי המצאה חדשה של העידן החקלאי, אבל זה מה זה טעים…

בדרך כלל הדיאטה הזו תלווה בסגנון חיים פליאוליסטי (חס וחלילה לא מדובר על לגור במערה או לצוד, זה כבר תובעני מדי) אבל רבים ממאמיני השיטה גם מתרגלים קרוספיט שזה סגנון אימון ספורטיבי ברוח העת העתיקה (במקום להרים משקולות מרימים סלעים וגזעים, במקום לרוץ 45 דקות בחדר כושר, רצים כמה שאפשר והכי מהר שאפשר, עדיף יחפים וביער)

אז מה כל כך שגוי בפליאו דיאט?

  1. האדם הקדמון איננו ישות מסוימת, במרוצת הדורות גזעים רבים של הומנואידים התהלכו על כדור הארץ, חלקם אכלו צמחים בלבד, חלקם אכלו יותר בשר, התזונה של האדם הותאמה בהכרח למקום המחיה שלו ולסביבה ולכן ודאי שלא היתה דומה על פני כל העולם, ודי ברור שגם אם היה איזה שהוא שלב בו גזע מסוים (היום נהוג לחשוב שזה היה הניאנדרטלי) שאכל יותר בשר, הרי שזה היה פסיק על פני מליוני שנות אבולוציה. נראה שהנסיון לבחור לחקות דווקא את התקופה הנקודתית הזו הוא יותר משאלת לב מאשר עובדה היסטורית הגיונית.
  2. אם נסתכל לרגע על קרובינו בטבע, הקופים הגדולים, הדיאטה שלהם צמחונית כמעט לחלוטין. ולמרות שיש להם יכולת לטרוף (למשל השימפנזה הגדול טורף לעתים נדירות קופים אחרים או את גוריו) הרי שהם עושים זאת רק לעתים רחוקות ומסתפקים במנות זעירות של בשר לעומת טורפים קלאסיים. למרות שלכאורה תזונה של עלים ופירות מכילה פחות אנרגיה לכל ביס, הם מעדיפים אותה. ממליץ לקרוא את הפוסט הזה שמדבר על כך
  3. האדם הקדמון גם אם צד את רוב מזונו ולא ליקט כפי שמרמזים לנו עדויות פרה-היסטוריות רבות, הרי שבשר הציד שלו היה אחר לחלוטין מהבשר של היום שמגיע ממשקים מתועשים שאין בינם לבין החיות בטבע שום קשר. פרות תרנגולות וחזירים נבררו גנטית לאורך אלפי שנים לכדי העיוותים הגנטיים שאנו מכירים היום, בעלי חיים שאינם היו מסוגלים לשרוד עוד בטבע משום שאיבדו תכונות חיוניות רבות ומימדי הגוף שלהם שונו ללא הכר. התזונה שלהם מורכבת מדגנים, שאריות בשר וצואה של בעלי חיים אחרים, פסולת אחרת, ותרופות. חושבים שאני מגזים? הנה תראו כאן. בעלי חיים שניזונים מתזונה כזו, לא זזים במשך כל חייהם, את כל הויטמינים שלהם מקבלים מתוספים, ורובם לוקים במחלות הנובעות מאורח החיים הנורא הזה. בחקלאות המתועשת בעל חיים אינו דומה בהרכב הבשר שלו לבעל חיים החי בטבע, שחי חיים בריאים של ברירה טבעית, תזונה טבעית, אויר מים ומרחבים, כאשר גופו נמצא במצב בריא ושריריו בכושר. זו איננה רק אינטואיציה הגיונית, ידוע למשל שבקר שאכל תירס איננו מכיל כלל אומגה 3 לעומת בקר שאכל עשב טרי ולוקה במחלות קשות של מעיים ואחרות.
  4. אין שום גיבוי מדעי מחקרי לטענה המגוכחת ששומן רווי איננו מזיק, להפך. אין אולי תמימות דעים מדעית גדולה יותר מאשר סביב חלקו של הבשר והשומן של בעלי חיים במצב הבריאות הירוד של בני אדם. יהיו אולי כאלה שיסיקו מכך שיש להפחית, להמעיט, או להגביל את הכמות ויהיו כאלה שיגידו שיש להמנע ממנו בכלל. אבל לא תמצאו מדען תזונה אחד שיאמר לכם שעל פי מחקריו הוא ממליץ לאכול כמה שיותר בשר ושומן בעלי חיים.
  5. הסיבים בדגנים מלאים חיוניים לתפקוד המעי שלנו, עוזרים לספיגת עודף שומן במעי, ושאריות של רעלים, עוזרים לויסות לחץ הדם, תחושת הרעב, רמות הסוכר בדם ועוד. המינרלים והערכים התזונתיים של הדגנים הם אוצר תזונתי. כמעט כל נוטריינט שגופנו זקוק לו ניתן למצא בתזונה המכילה דגנים וקטניות. אז מה אם הם לא היו שם עד לפני 10000 שנה, גם מברשת השיניים לא היתה שם ותרומתה לאיכות חיינו לא מוטלת בספק. הטענה שגופנו לא מותאם לדגנים איננה מבוססת על מידע מדעי אלא על השערה שאין לה בסיס, אוכלוסיות שונות בעולם עברו התאמה לתזונה המקומית שלהם בתוך אלפי שנים. אין שום יסוד לחשוב שאיננו מותאמים לדגנים.
  6. למה לעצור רק במה שהאדם הקדמון אכל? אולי גם נחזור לחיות במערות, ללא טכנולוגיה וללא חשמל, נלבש לגופינו בגדים שנתפור בעצמנו, ואת כל מזונינו נצוד, בחודשי החורף נצום וביום רע של ציד נסתפק בשורשים ופירות או גרוע מכך נטרף על ידי החיה עצמה…אם הגזירה קשה מדי בתחום הזה, זה מעלה את החשד שלא מדובר באידאולוגיה אמיתית אל בכזו שכל מטרתה היא הצדקת אורח חיים מופקר איפה שהוא נעים ונח…
  7. מה קורה עם החלב? האדם הקדמון לא שתה חלב. בזה אפילו הפליאואיסטים מודים.
  8. המשך יבוא…

למי שרוצה להעמיק עוד יש כאן סדרה של הרצאות מצולמות באנגלית בנושא, זה אמנם ארוך אבל זה מרתק. מתחילים לראות אחד לא רוצים להפסיק (קרה לי :-))

גם ד"ר גרגר כתב על הנושא הזה ושם אפשר למצא לינקים נוספים

מה כתב ג'ק נוריס על פליאו דיאט

אתם מוזמנים להוסיף בתגובות מידע נוסף

מחשבה אחת על “פליאו דיאט

  1. פינגבק: רוצים לדעת על מתכונים פליאו | מתכונים

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s