מבלבלים את הביצים

בשתי כפות של עדשים תמצאו את אותה הכמות של חלבון רק עם יותר ברזל וללא שומן בכלל! וגם בונוס של הרבה מינרלים אחרים וסיבים תזונתיים. לעומת זאת בביצה המרכיב העיקרי הוא שומן רווי שרע ללב, היא דלה בברזל ומינרלים אחרים ואפילו בשביל לקבל ממנה מספיק B12 תצטרכו לאכול יותר מ 6 ביצים ביום! אז למה יש עדיין אנשים שמבלבלים את הביצים?

הפוסט הזה ידבר על ביצים רק מההיבט הבריאותי. עבורי כל הסיבות לא לאכול ביצים קשורות במוסר. והכל מבחינתי מסתכם בעובדה הפשוטה להחריד, שיש שם תרנגולת אחת, שיושבת כלואה כל חייה בכלוב צר במידות גופה, ומתענה במשך בערך 4 שנים עינויי תופת (קיצוץ מקור, הטלת ביצים אינסופית, צפיפות, מחלות, בדידות, הרעבה כפויה, אור מלאכותי במשך 24 שעות ביממה, ובסוף שחיטה) רק כדי שאני אוכל לאכול חביתה. זה לא הגיוני, זה לא סביר וזה פשוט לא מתאים לערכים שלי יותר. אז אחרי ההקדמה הזו אפשר להתפנות לדבר רגע על ביצים מההיבט הבריאותי

אנשים שמתעניינים בטבעונות וגם אנשים שמתעניינים בתזונה בריאה משתכנעים די מהר בדרך כלל בעובדה שמזון מהחי (בשר, חלב) איננו בריא באופן גורף ומיותר. אבל חלקם מתקשים להבין מה רע בביצה. שנים של שטיפת מח גרמה לכולנו לחשוב שביצה היא דבר כל כך חיוני, שביצה היא מזון בריאות…

זה באמת עשוי לבלבל, אז בואו נסתכל מה יש בביצה, נשתמש באתר הזה שנסמך על נתוני משרד החקלאות האמריקאי, נתונים שמקובלים על תזונאים ומדענים ונחשבים אמינים בנושא רכיבים של מזונות.

ביצה בינונית אחת שוקלת בערך 44 גרם. ומכילה 63 קלוריות. מתוך 63 הקלוריות האלה 44 מגיעות משומן! ביצה היא מזון עתיר שומן יותר מכל מרכיב אחר.

מספרים לנו שבמזון מהחי יש B12. ביצה היא מזון מהחי, והיא בטח מקור טוב ל B12 לא? לא! ביצה מכילה 0.9 מק"ג B12. הכמות היומית המומלצת של B12 לאדם היא 6 מק"ג כלומר כדי לקבל את כמות ה B12 הדרושה צריך לאכול יותר מ 6 ביצים ביום! (וגם אז כדי להיות בטוח, יש לאכול את הביצים לא מבושלות….)

רגע אז אולי אם ביצה היא מזון מהחי היא מקיימת מיתוס אחר לגבי מזון מהחי? הרבה ברזל? לא! בביצה אחת יש בסך הכל 0.8 מ"ג ברזל. לשם השוואה בכף אחת של עדשים יש 0.9 מ"ג ברזל, יותר מאשר בביצה! וזה רק בכף אחת!

אז אם ככה אולי כדאי להסתכן ולאכול כולסטרול ושומן רווי בשביל החלבון הרב? תכולת החלבון בביצה היא בסך הכל 12.6% (שהם 5.5 גרם בביצה ששוקלת 44 גרם), לשם השוואה בעדשים יש 25.8% אחוז חלבון. יותר מכפול חלבון! ב 100 גרם עדשים יש 25.8 גרם חלבון. ו 2 כפות של עדשים יספקו לכם 6 גרם חלבון. יותר חלבון מאשר יש בביצה בשתי כפות של עדשים בסך הכל. 

אולי זה החלבון המלא שחשוב כל כך בביצה? שוב לא. בביצה יש אכן חלבון "מלא" כלומר את כל 8 חומצות האמינו החיוניות לגוף (וגם עוד הרבה שלא חיוניות). אבל זה בכלל לא יחודי לביצה. בכל המזונות הצמחיים יש גם חלבון מלא. וכאן המקום לתקן את הטעות הנפוצה. נתחיל בזה שבצמחים אין חלבון, אלא חומצות אמינו (שהן אבני הבניין של החלבון) ובכל הצמחים יש את כל חומצות האמינו החיוניות. פשוט בכמויות שונות בהתאם לתכונות של כל צמח. ולכן כל צמח מכיל חלבון "מלא" פשוט חלקם מכילים זאת בכמויות נמוכות מאוד בגלל שאחת מתוך 8 החומצות אמינו נמצאת שם בכמות נמוכה. גם אלה שמכילים חומצות אמינו בכמויות נמוכות, מכילים מספיק לצרכי הגוף שלנו פשוט כי הגוף שלנו לא ממש צריך הרבה חלבון. ובכל זאת ישנם צמחים שמכילים בצורה מאוזנת את כל החומצות אמינו. המוכרים שבהם הם סויה, וקינואה, הפחות מוכרים הם כל העלים הירוקים (פטרוזיליה, כוסברה, עלי כרוב, תרד, חסה, וגם עוד המון אחרים). אם נחזור להשוואה בין ביצה לעדשים, על מנת שמנת עדשים תכיל כמות חלבון מלא המשתווה לביצה יש לאכול 5 כפות עדשים (או לחילופין אפשר תמיד גם לאכול עדשים ועוד משהו אחר כמו אורז) אבל גם כאן יש טעות נפוצה. אין שום צורך לספק לגוף "חלבון מלא" בארוחה אחת, מרכיבי החלבון יכולים להגיע אל הגוף לאורך כל היום (ואף יותר) הגוף החכם שלנו יודע לסדר את אבני הבניין בסדר הנכון ולבנות מהם החלבון לפי צרכיו. אפשר להניח לנושא החלבון המלא בשקט. זה כנראה מסביר מדוע המדע לא מכיר תופעה שנקראת מחסור בחלבון אצל אנשים שלא סובלים מרעב….

נסתכל בצורה מסודרת על ההשוואה בין ביצה לבין עדשים. ונשווה בדיוק 2 כפות של עדשים לביצה אחת

מרכיב

ביצה אחת

2 כפות עדשים

אנרגיה [קקל]

63

84

פחממות [גרם]

0

14

חלבון [גרם]

5.5

6.2

שומן

4

0

שומן רווי

1

0

כולסטרול [מג]

186

0

נתרן

62

1

סיבים תזונתיים [גרם]

0

8

 יחס אומגה 3 \ אומגה 6 (צריך להיות קטן מ 1:4)

1:15

 1:2

ברזל  [מג]

0.8

1.8

סידן  [מג]

23.3

13.4

מגנזיום  [מג]

29.2

5.3

אשלגן  [מג]

59

230

אבץ  [מג]           

0.5

1.2

את כל הנתונים אפשר למצוא באתר http://nutritiondata.self.com תחת הערך egg ו lentils 

בנוסף מההשוואה הזו מתגלה העובדה שביצה מכילה יחס אומגה 3 לאומגה 6 גרוע במיוחד ולעומת זאת עדשים (למרות תכולת שומן כמעט אפסית) מכילים יחס אומגה 3 לאומגה 6 מצוין.

עוד משהו לשים לב אליו לגבי ביצים – בדיוק כמו כל מזון אחר מהחי, ביצה היא מזון מעודד דלקתיות של כלי הדם, דלקת של כלי הדם היא תגובה למזון עתיר שומן או בעל ערך גליקמי גבוה, שעשויה להיות מנוטרלת על ידי אנטי אוקסידנטים (שלא קיימים בביצים כלל אבל קיימים במזונות צמחיים) וגורמת בטווח הארוך להסתיידות כלי הדם ואף להתקפי לב ושבץ, סיבת המוות מספר אחת בישראל.

אז אם אפשר לקבל את כל החלבון שיש בביצה משתי כפות של עדשים בסך הכל (או מעוד הרבה מאוד אלטרנטיבות צמחיות אחרות) ולהנות מעוד יתרונות אחרים שיש בעדשים (או במזון צמחי אחר) למה בעצם הביצים כל כך מבלבלות אותנו?

11 מחשבות על “מבלבלים את הביצים

  1. אני מסכים לגמרי (בתור טבעוני) אבל לדעתי לכתוב "אנרגיה" ולא "קלוריות" זו בחירה קצת דמגוגית (בסעיף הזה) ומבלבלת לחלק מן הקוראים. אז יש יותר קלוריות, לא נורא. עדיין יותר בריא.

    • ליאור
      קלוריות הם יחידות מידה עבור אנרגיה 🙂
      מה שאתה אומר שקול ללהגיד ״כמה קג אתה?״ במקום לומר ״כמה אתה שוקל?״
      אין כאן משהו דמגוגי. סתם ציון עובדה פיזיקלית
      🙂

      • ברור שאתה צודק וזה בסדר לכתוב אנרגיה, אבל זה לא אותו הדבר כמו "כמה קג אתה?" כי אף אחד לא שואל את זה לעומת זאת ברוב הפירוט של ערך תזונתי על המוצרים כותבים "קלוריות" ולא "אנרגיה" (למעט כמה מוצרים בודדים). נכון, זה לא מדוייק אבל זה מה שרוב האנשים מכירים ולעומת זאת רבים לא עושים את החיבור בין קקל לקילו קלוריות ומה זה אומר יחסית למה שהם מכירים כשאומרים שבמוצר מסויים יש X קלוריות לעומת X קקל ושזה אותו הדבר למרות הקילו, אין מה לעשות אנשים מדברים בקלוריות לא בkcal, יכולתה גם לכתוב 351,456 ג'אול וזה היה בסדר אבל לא עשית את זה כי זה לא מקובל ולא מובן 🙂
        במילים אחרות, אני מנסה להגיד שהפוסט נהדר אבל לדעתי השימוש במונח "אנרגיה" במקום במונח הלא מדעי "קלוריות" עלול לבלבל חלק מקהל קוראיך.

  2. לא הבנתי את היחס בין האומגות. מה זאת אומרת צריך להיות קטן מ – 1:4? ואיך זה מסתדר עם הנתונים?

  3. אם כבר הכנסת סידן אז טוב היה אם היית שם נתונים על זרחן כי זה מה שקובע אם הסידן ייספג או לא. סביר להניח, סתם השערה ממש לא מבוססת כרגע, שבביצה יהיה יותר זרחן וזה יגרום לסידן שבה לא להספג בגופינו.
    דבר נוסף, ואני מניחה שהלכת פה עם הרוב הלחוץ על חלבון – הרבה חלבון זה לא טוב! ברור שאם כבר חלבון אז מהצומח אז גם לא צריך הרבה חלבון.

    • ממש לא צריך לבשל עדשים כדי לאכול אותן.
      אפשר גם להשרות, להנביט במשך כמה ימים ולאכול עדשים מונבטים.
      זה מעולה בתוך סלט, כריך או סתם לנשנוש.

      • אין ספק שעדשים הם הקיטניה הבריאה והדיטטית ביותר שזמינה במטבחנו.
        כמו שכתבת הרכב חומצות האמינו בחלבון של ביצה וחלבון מהחי מתאים יותר לדרישה של גוף האדם מהרכב החלבונים בחלבון צמחי. בחלבון צמחי יש חלבונים שלא מתעכלים בכלל. לכן לספורטאים ולמי שזקוק לדיטה רבת חלבונים עדיף לאכול ביצים ובשר רזה שבהם החלבון מתעכל ונספג ב 100% מאשר חלבון צמחי שנצילותו חלקית.
        למי שעושה דייטה דלת קלוריות, עדיף ביצה משתי כפות עדשים כיוון שבשתי הכפות עדשים יש יותר פחמימות ולכן גם יותר קלוריות .
        הוכח כבר מדעית שהכולסטרול שבביצים לא תורם לעלית כולסטרול בדם ולמחלות לב, ויש היום מדענים שממליצים לאכול אפילו שלש ביצים ביום.
        היחס הרע של אומגה 6 לאומגה 3 בא דווקא משמנים צמחיים ומגעינים של צמחים כמו תירס חמניה וכ"ד שניתנים לבעלי חיים למאכל.
        למשל בשר של צאן שגודל במרעה מכיל הרבה אומגה 3 . למשל היחס של אומגה 6 ל 3 בשומן כבש הוא 1:2 .
        יחס אומגה בביצה (וגם בבשר) תלוי מאד בתזונת התרנגולת , תרנגולת שניזונה תזונה טיבעית מחרקים ועשב מטילה ביצים עם יחס חומצות שומן שונה לחלוטין מתרנגולת מסחרית ממוצעת שניזונה בעיקר מגרעיני תירס וחיטה, יחס שיכול להגיע ל .1:1
        לדעתי חשוב לאכול עדשים אבל גם ביצים. (כמובן למי שלא טיבעוני )

        • כששוקלים עדשים יבשות החישוב שונה מאשר בעדשים מושרות או מבושלות.
          זה בגלל תכולת המים, לא בגל הבישול.
          הכותב מתכוון לשתי כפות עדשים יבשות.

  4. עדשים מונבטות קלות יותר לעיכול.תהליך ההנבטה של עדשים הוא קל וקצר (משרים 8-12 שעות,מסננים,משאירים במסננת ושומרים בתנור,רק בשביל החושך,למחרת כבר יהיו נבטוטים) ואם מדברים על ערך קלורי..לעדשים המונבטות ערך קלורי נמוך וערך תזונתי גבוה

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s