טבעונות זו דיאטה? או כל מה שיש לי לומר על טבעונות וגבולות

החיים שלנו לפני שהיו לנו ילדים היו מאוד שונים מהיום, כנראה שזה נכון לגבי כל משפחה, זה לא קשור לטבעונות. קשה לדמיין עד כמה חייך בין לילה משתנים אחרי שנולד לך ילד ואף יותר מכך לאורך שנים של הורות, חלק מהשינויים נובעים מההתאמה שלנו את עצמנו לסגנון חיים שמשלב חיי משפחה, בילויים של ילדים, שעות איכות, השקעה בטיפול בהם ואחר כך בחינוך שלהם ובהתפתחות החברתית שלהם והתמיכה בהם. וחלק מהן נובע מזה שלעתים אנחנו מעט שוכחים את עצמנו בתוך המסע הזה. מוותרים על המון דברים שהיו פעם חשובים לנו לטובת מה שחשוב יותר עכשיו, מתקלפים מעט מהאידאלים, והאמונות היחודיות שאפיינו אותנו, אפילו מחלק מהדיעות…מתיישרים. אתם מכירים את זה, פתאום קשה יותר להשתתף בהפגנות, קשה יותר להתנדב, אפילו לצאת לסרט הופך למבצע מורכב ומתוכנן מראש.

מאז פרסום הבלוג הזה קיבלתי המון תגובות, חלקן מופיעות בתחתית הפוסטים הקודמים אבל חלק ניכר הגיעו באימיילים ובפייסבוק, ובין השורות של המחמאות והפרגון הרגשתי שקורא שאיננו הורה טבעוני עלול לקבל תחושה מוטעית לגבי הורות טבעונית.

חשוב לומר קודם כל – טבעונות איננה דיאטה, או החלטה של תזונה בריאה. ומנגד טבעונות איננה אמונה בערכים אחרים מאלה של הרוב המוחלט באוכלוסיה שכן רוב האנשים יסכימו שהתעללות בבעלי חיים בלי סיבה היא דבר שיש להמנע ממנו, ובזבוז משאבים שלחלק ניכר מתושבי כדור הארץ חסרים היא דבר שלילי. טבעונות היא בראש ובראשונה החלטה משמעותית לחיות על פי ערכיך. כשפיך וליבך שווים. לקיים את האני מאמין שלך בכל פעם שאתה מכניס משהו לפה, מכין ארוחה, בוחר בגד, נעל, מקום בילוי או באופן כללי פותח את הארנק או אפילו מחליט החלטות. טבעונות זה לא לשכוח לרגע אחד שאתה אוהב לרעך כמוך גם אם הוא נראה מאוד אחרת ממך. גם אם זה פחות טעים לך, גם אם זה גוזל ממך יותר זמן, גם אם זה גורם לך להתפשר במקומות פחות משמעותיים, גם אם זה גורם לאנשים לחשוב שאתה מוזר. וטבעונות זה להראות גם לילדים שלך בכל רגע שזה שאתה החזק לא נותן לך את הלגיטימציה לנצל את החלש. וממחיש להם מעל לכל מה היא מחויבות ערכית נטולת אינטרסים.

טבעונות גם איננה מה שאנחנו אוכלים, וטבעונות איננה מחייבת אורח חיים בריא. במבה, ביסלי, ופלים, סוכריות על מקל, שוקולד (מריר), דגני בוקר מתועשים, חטיפי אנרגיה מלאי סוכר, מרגרינה, צ'יפס, קרטיבים, קטשופ, לחם לבן עם ממרח שוקולד וגם להבדיל סיגריות ולהבדיל שוב אלכוהול…כולם טבעוניים ללא התאכזרות לבעלי חיים. הבחירה בטבעונות כסגנון חיים הייא הבחירה הרציונלית להפחית את הסבל. להקטין את דריסת הרגל המפלצתית שלנו כאנושות. זה אולי בקטן ובמעט אבל זה בכל מה שיש לי כאדם וכמשפחה לתרום למאמץ הזה. וככזה זה המון. עבור ילד שכל השפעתו על העולם מסתכמת פחות או יותר במה הוא אוכל זה עולם ומלואו של השפעה.

בחירות שעושים הורים עם ילדיהם נובעות בראש ובראשונה מהחלטה איך מגדלים את הילדים. כל הורה בוחר אותן, מראש או תוך כדי בספונטניות. הבחירות האלה נוגעות בעיקר לחינוך של הילדים וכולן נגועות בסופו של דבר באמת סובייקטיבית ובסגנון ואופי. לבחירות האלה יש מחיר חברתי (בכיתה בה לכולם יש פייסבוק בגיל 10 למשל) והשלכות על מערכת היחסים בבית (כמה קשה הילד לוקח את ההחלטה הזו?). כולנו עושים אותן יום יום, לפעמים זה עובד לנו ולפעמים לא. כולן נעות בין קטבים שאנחנו כהורים מנסים תמיד למצא את האיזון ביניהם, השקט המיידי שמשתרר כשהילד בוהה מול הטולויזיה אל מול ההשלכות לטווח הארוך של צפייה רבה מדי במסך. הסיפוק והתחושה הטובה של הילד כשיקבל אייפון חדש מול זילות מוסד המתנות ועודף הפינוק שברור שיווצר מכך.

בניגוד להרבה מאוד תחומים בהם אנו מגבילים את הילדים שלנו בלי הסבר טוב, או לפחות בלי הסבר טוב שהם מבינים באמת, הטבעונות מציגה סוג חדש של גבולות חינוכיים:

  • אין כאן כפייה – ועל כך יעידו הורים שילדיהם למרות הכל אינם טבעונים. גם הילדים שלנו בוחרים לאכול מה שהם רוצים מחוץ לבית. עידו ואיתי דבקים בטבעונות מאוד. גאיה בת השנתיים "בוחרת" לעתים בגן לאכול מהאוכל הרגיל של הגן ולא מהאוכל שהבאנו במיוחד עבורה. גם לעידו ואיתי יש בכל יום לגיטימציה לעשות את הבחירה הזו שוב.
  • יש כאן יכולת מלאה של הילד (החל מגיל מסוים) להבין ללא כל קושי מה הרציונל. מה שלא מתקיים בקלות בגבולות אחרים. למשל בהקשר של אוכל לא בריא (לא רואים השפעות של אוכל לא בריא בעיקר לא אצל ילדים) ולא עם טלויזיה, הליכה ברחוב בלילה, ללכת לישון מאוחר, או שתיה של אלכוהול בגיל צעיר. כשמסבירים טבעונות לילדים אין כלל צורך לחשוף אותם לתמונות קשות כדי להסביר למה זה שגוי. להפך. אני זוכר את עצמי מתקשה להסביר לילדיי את ההגיון המוזר של אכילת חיות. למשל מה ההבדל בין הדג שבצלחת לדג שראינו בספר ילדים רגע קודם, או את הסיבה שאנחנו צריכים לאכול חלק מהחיות שלפני רגע למדנו איזה קולות הן עושות ואיך הן נראות וכמה הן חמודות ואהובות. או מה ההבדל בין הביצה שבוקע ממנה אפרוח לביצה שבוקעת ממנה חביתה. פתאום אצל הילדים החיבור פשוט. אולי גם כי הם לא נחשפו למספיק שנים של שטיפת מח…
  • יש רציפות הגיונית – פתאום לדבר על אי אלימות, הגנה על החלש, חמלה, ואהבה לבעלי חיים נהיה הרבה פחות מגומגם. יש רציפות בין החמלה המגיעה לכל היצורים החיים. לא רק בני אדם כלבים חתולים וחיות בסכנת הכחדה, כולם. כי הרי כמה שתאהב בעלי חיים כל עוד אתה אוכל אותם יש בך איזה זילות כלפי חייהם. כאילו מכיוון שממילא נשחטים כה רבים מהם, אז גם חיי זה האומלל שפגשת בפינת ליטוף בשבת הם לא ממש חשובים, הוא רק עוד אחד שבמקרה ניצל מסכין השוחט ומותר להציק לו ולכפות עליו את רצונך כי חייו כעת הם מתנה שאתה הענקת לו.

בניגוד אולי לתמונה שעלולה להצטייר בעיני מי שמביט מהצד, יש באמת הקלה בשיח המשפחתי בזכות הטבעונות. פתאום כשאתה דוגמא אישית למשהו עד הסוף מותר לך לדבר כדמות חינוכית. לפעמים אני מרגיש שהשיחות המשפחתיות שלנו התעלו לדרגה גבוהה יותר של תחכום. כאילו הילדים שלי נהיו יותר בוגרים קצת ויותר רוחניים אפילו קצת. היום למשל בארוחת ערב של יום שישי דיברנו על בודהיזם. וחיפשנו יחד במה הוא דומה לטבעונות, ואיפה בחיינו שלנו אנחנו סובלים מהמרוץ המעגלי האינסופי אחרי יותר ועוד…

אנחנו עם חבר לדרך (תאילנד, 2008)

יש דבר מהותי מאוד ששונה בהורות טבעונית. ילדים טבעונים חווים הורים שאידאולוגיה אקטיבית שניתנת להבנה כמעט על ידי כל גיל מניעה אותם בתשוקה רבה. הם גם זוכים לראות הורות שיש לה גבולות, ברורים. כאלה שלא קיימים כמעט בחברה הליברלית חילונית סמי נהנתנית שאנחנו שייכים לה, הפגנת ערכים ואידאולוגיה בפני הילדים ולעתים על חשבון הנאותיהם קצרות הטווח נחשבת מעשה שלא יעשה כמעט…

29 מחשבות על “טבעונות זו דיאטה? או כל מה שיש לי לומר על טבעונות וגבולות

  1. כרגיל, פוסט נפלא. כעת נותרתי מהרהרת איך יראה הניסיון שלי לגדל ילדים טבעוניים (לכשיהיו לי), כשאני טבעונית אדוקה ובן-זוגי אינו טבעוני כלל. האם אהיה האמא "המגבילה"? האם העובדה שאבא אוכל מוצרים מן החי לא תועיד מראש את הניסיון הזה לכשלון? האם הוריו של בן-זוגי ישתפו פעולה עם בחירתי?
    כל התהיות האלה מרמזות על כך שעם בן-זוג טבעוני, הכל יהיה הרבה יותר קל, אבל לא בא לי להתעקש על הקריטריון הזה לזוגיות…

    • נדמה לנו שיותר פשוט אם היינו מסכימים על הכל. אבל הילדים שלנו יצורים מופלאים ויודעים לחיות גם עם מורכבות. החשיבה שלהם מספיק מורכבת כדי לדעת שאמא אוכלת ומרשה כך ואבא אוכל ומרשה כך – והעולם לא נופל מזה. זה בא לידי ביטוי בשעות שינה, בזמן צפיה, בעזרה בהכנת שעורי בית ויכול לבוא לידי ביטוי גם בזמן האוכל.
      לגבי ההורים של בן הזוג, לא משנה מי הם תמיד תזכירי לעצמך שבזכותם יש לך את בן הזוג המדהים שבחרת להיות אבא לילדייך. וגם אם ידחפו שניצל (לא עלינו) לידלים פעם בשבוע, יש מצב שהכבוד שילמדו לרכוש שווה את זה.
      וכשהדברים מגיעים מתוך כבוד ובלי התנשאות הם בד"כ גם מתקבלים בכבוד.

  2. כתיבה נעימה ומעניינת מאוד. הנושא מאוד מסובך כביכול (בתור אחת שחושבת על זה לאט לאט יותר..) ובחרת לתת לו פרשנות מאוד יפה. אהבתי

  3. אסף, תודה על הפוסט, כרגיל מעניין ומעורר מחשבה. העלאת על הכתב את תחושותי ומחשבותי, בתוספת פרשנות אישית. תודה!

  4. כל כך נכון, כל כך פשוט וכל כך מורכב בו זמנית. גם אנו מדברים על זה בבית. מצד אחד הילד הגדול (בן רבע לארבע) מאמץ את הדרך ומבין את העומד ממאחוריה, מצד שני אינו מבין למה בין חבריו ובני משפחתו המורחבת יש אנשים שלא מבינים…

  5. אסף, אני מוקסמת מהכתיבה שלך!! קוראת אותך בפעם הראשונה.
    מאז שראיתי את ההרצאה של גארי יורופסקי, לפני חודש וחצי, הפכתי לטבעונית, אני ושניים משלושת בניי.
    אני פעילה בעניין הטבעונות בפייסבוק וגם בקרב תלמידיי. רינת היא חברה שלי בפייסבוק.
    ימים רבים אני מחפשת את המילים המתאימות, כדי לגייס אותן להסברה שלי ולויכוחים שאני מנהלת ללא סוף.
    הפוסט שלך מחזק אותי בדרכי החדשה ונותן לי את המשפטים החכמים וההגיוניים אותם אני מחפשת.
    מתכוונת לקרוא פוסטים נוספים שלך.
    תודה רבה
    ממני, אורית דואיב

    • כל הכבוד על הצעד הזה אורית!!!
      גם אמא שלי ושני אחי עברו לטבעונות יחד איתי וזה כיף גדול לעבור את המסע המרגש הזה יחד עם משפחה! נשמח לשמוע ממך עוד איך הולך ולפגוש אותך בפייסבוק ב״טבעונים ומתעניינים״
      תודה רבה על המלים הטובות!
      אסף

      • אסף,
        תודה על התגובה האוהדת והפרגון.
        שמחה שגם אתה חווית מסע מרגש, ושמחה להיות חברה שלך בפייסבוק.
        אמשיך ואעקוב אחרי הכתיבה הנפלאה שלך.
        (אגב, בנוסף ל"טבעונים ומתעניינים" יש את קבוצת "טבעונים" שחזקה בעיניי)
        נשתמע
        אורית

  6. מניחה שלא אתקבל באהדה בקרב הקוראים. אבל: כמה מכם (הטבעונים) עוזרים לזולת ? כמה עזרתם בחודש האחרון למחוסרי בית ? כמה התנדבתם לתת (ללא תמורה) שעורים פרטיים למעוטי יכולת ? כמה פעמים התנדבתם במוסדות לאנשים קשישים ? כמה פעמים לקחתם את הילדים הטבעוניים שלכם לשכונות עניות, והיראתם להם כיצד אתם עוזרים, ותורמים ? כמה פעמים הילדים שלכם הלכו והגישו את הצעצוע האהוב עליהם לילד אחר, עני .
    גם אנשים הם "בעלי חיים".
    מה עם כל ההיבטים האחרים של "ואהבת לריעך כמוך", של "להפחית את הסבל" ?
    סליחה על הבוטות, פשוט עוד נקודה למחשבה….

    • הי יעל
      תודה על התגובה, זו שאלה / ביקורת נפוצה כלפי טבעונים
      תרשי לי לענות עליה בשאלות:
      האם מה שאני אוכל משפיע על היכולת או אי היכולת שלי להתנדב? האם זה חייב לבוא אחד על חשבון השני? וכל מי שלא טבעוני פשוט עסוק כל היום בלעזור לנזקקים…
      זה דומה לשאלה למה המשטרה תופסת אנסים כשיש עדיין כל כך הרבה רוצחים חופשיים
      זה חשוב וזה חשוב.
      ובניגוד לכל אקטיביזם אחר הפסקת צריכת מזון מהחי היא הפעולה המשמעותית ביותר שאדם יכול לנקוט בימי חייו עם השפעה גדולה יותר על זיהום מאשר למכור את האוטו
      גדולה יותר על חסכון במים מאשר להפסיק להתקלח לכל ימי חייך ושקולה להצלת אלפי בעלי חיים מחיי שיעבוד סבל ומוות
      זה לא גוזל יותר זמן זה לא גוזל יותר כסף זה רק אקט של מודעות. ומי שרוצה להתנדב יכול גם להתנדב

    • יעל, אולי לא בדקת את זה, אבל יש גרעין קשה של טבעונים, אלו הפעילים בארגונים ובעמותות, את תמצאי אותם לא רק בהפגנות נגד ניסויים בבעלי חיים, אלא גם מארחים פליטים והומלסים בביתם לזמנים ארוכים, יוזמים פעילויות חינוכיות במרכזים לנוער וילדים במצוקה, עוזרים לאוכלוסיות נזקקות ונמצאים בכל מקום שצריך אותם. למעשה, חלק גדול מאלו שנלחמים את המלחמות של זכויות האדם (ואני מתכוונת ללוחמים אמיתיים, לא למי שמחפש לעשות פוזות למצלמות ולקחת טרמפ על מחאות פופולריות) הם גם טבעונים וצמחונים. בדרך כלל מי שרגיש לסביבתו- רגיש לכל מצוקה.

    • היי יעל,
      אני מסכימה עם מה שאסף כתב, ולא כל-כך מתחברת למיתוס של 'מי שיותר מדי אוהב בע"ח לא אוהב בני אדם'. אני בעצמי טבעונית, ואני מכירה עוד אנשים טבעוניים, שמתנדבים ועוסקים בפעילות חברתית בכל מיני תחומים. אצלי ספציפית זה בתחום בריאות הנפש, אצל אחרים בתנועות נוער, וכו'…
      גם לי, כמוך, יש יותר זיקה וחיבור לבני אדם מאשר לחיות, אבל גם אותם וגם אותם אני לא אוכלת. וחמלה זו חמלה בכל מקום.
      אז אני מציעה לאהוב את כל רעינו כמונו, עד כמה שאפשר, ולחמול על כל יצור חי…

  7. הי אסף
    תודה על התשובה.
    לא ידעתי שזאת תגובה נפוצה. הייתי טבעונית למשך תקופה ארוכה בעברי. האמת שהתגובות שבעיקר קיבלתי היו על רזון קיצוני  .

    מה שאני אוכל כמובן שלא משפיע על היכולת שלי להתנדב. כמובן שלא. השאלה היא האם הידיעה שאנחנו מצילים בעלי חיים מעצם היותנו טבעונים לא "מעוורת" אותנו מעט בתחושת סיפוק, ועקב כך מונעת מאיתנו לתרום הלאה לחברה של בני האדם.
    שאלה נוספת היא, בהנחה שיש לנו כמות משאבים מוגבלת ל"תרומה" , האם להשקיע את כולה בהצלת בעלי חיים מחיי שעבוד, סבל ומוות ? או בהצלת בני אדם מאותם הדברים.

    יעל

  8. הי רוזה,
    באשר לגרעין המתנדבים המשתייכים לארגונים ועמותות הקשורות לבני אדם, האם אחוז הטבעונים שם גדול מאחוז הלא טבעונים?
    לרגע לא התנגדתי לנושא הטבעונות (הייתי שם הרבה זמן), פשוט רציתי לשים פוקוס על מטרות נעלות נוספות, ושחלילה הפוקוס הזה לא יעלם מעיננו
    תודה
    יעל

  9. הי יעל,
    אני ממש לא מצליחה להבין למה את חושבת שמי שבחר בטבעונות שם פחות פוקוס על ענייני דיומא אחרים.
    אני גם תוהה – האם היית מפנה את השאלה הזאת כלפי מי שבחר להשקיע את מרצו בפעילות נגד הכיבוש או למען פליטים או נגד סחר בנשים (אני יכולה להמשיך בלי סוף) וטוענת כנגדו "מה עם כל ההיבטים האחרים של "ואהבת לרעך כמוך", של "להפחית את הסבל" ?"
    אני גם לא מבינה למה טבעונות הביאה אותך לרזון קיצוני. בכלל, אני לא מבינה כל-כך מה את מנסה לטעון.
    יום נעים, ליסה

    • היי ליסה לא צריך להתקיף 🙂
      מהכרות עם יעל היא פשוט מתעניינת על אמת
      אלה שאלות טובות כי הן עולות הרבה והנה יש הזדמנות לענות עליהן

      לגבי רזון – אפשר להיות רזה טבעוני ואפשר גם להיות שמן טבעוני
      משקל זה פונקציה של כמה אוכלים בסוף. ולחם ופסטה ואגוזים ופירות יבשים עלולים להיות משמינים והם טבעוניים…

  10. מאה אחוז, אז שאלה טובה שעולה אצלי כל הזמן היא: למה מי שבחרו להיות טבעוניים הם אלה שכלפיהם מופנות שאלות כאלה שוב ושוב? למה אני צריכה להוכיח את עצמי, שאני לא אטומה לסבל של בני אדם ושאני פעילה גם בתחומים אחרים? האם אותה אצבע מאשימה מופנית גם כלפי מי שפעיל בתחום אחר כלשהו?
    אני מודעת לנימה התוקפנית המשתמעת מדבריי, אבל אני באמת מנסה להבין את הדברים האלה.

  11. הי ליסה

    שאלת למה השאלות מופנות כלפי הטבעונים.
    אולי בגלל שאתם כתבתם יותר "פוסטים" מאחרים, והעברתם מסר ברור על תרומתכם לחברה.
    לא שפטתי. לא הנפתי אצבע מאשימה. צר לי שלשם לקחת את הדברים.
    העלתי עוד כמה אספקטים של תרומה לחברה שבעיני הם בעלי ערך משמעותי ולפעמים נזנחים. והשאלות שלי מופנות לכל האנשים לאו דווקא לטבעונים.
    כל טוב.
    יעל

  12. ליסה
    אני שוב חוזרת. ממש לא התכוונתי לשפוט. ובטוח לא להאשים אנשים ששיכים לפורום שתורם. אני מתנצלת אם נשמעתי ככה.
    יעל

    • יעל, את מתוקה (: גם אני מתנצלת אם התלהמתי. כפי שאסף כתב, זו שאלה די נפוצה שמופנית כלפי טבעונים והרגשתי צורך להוציא מה שאני מרגישה החוצה. תיארתי לעצמי שאת לא מתכוונת להאשים (בעיקר כיוון שבעצמך היית טבעונית), אבל בכל זאת נגעת בנקודה רגישה.
      לילה טוב, ליסה

    • התשובה הפשוטה היא שטבעונות איננה עזרה לזולת, בשום מצב. טבעונות היא פשוט הימנעות במידה מסוימת מפגיעה באחר. היא אינה פעולה אקטיבית, כמו התנדבות על סוגיה למשל, ולכן לא באה על חשבון שום פעילות אחרת ולא מחייבת התנדבות כדי לא להיחשב צביעות. אני טבעונית, לא מתנדבת למען אף אחד, פשוט שואפת להימנע מפגיעה. הימנעות מפגיעה בחיי היום יום של האדם המודרני הנורמלי (כלומר, אדם חיובי שלא עוסק באלימות על סוגיה) זה בעיקר טבעונות.

  13. פינגבק: איך להציל את בעלי חיים ולא לאבד את בני האדם | ילדים טבעוניים

  14. שלום אסף,
    הפוסט מעניין וכתוב היטב, אך ישנה נקודה אחת שלא הבנתי: כתבת שגם מזון מתועש, קמח לבן, סיגריות, אלכוהול וכו' הם "טבעונים" ללא התאכזרות בבעלי חיים. ממה שאני יודעת, השטחים שמעובדים כדי לגדל טבק או סוכר בקנה מידה ענק באים לרוב על חשבון שטחי בר או ג'ונגלים שנכרתים ומכחידים את אוכלוסיות חיות הבר שם. אני מניחה שכדי לא להפחיד אנשים יותר מדי במעבר לטבעונות כדאי להדגיש שהצריכה של המוצרים הללו היא אפשרית, אבל האם זה לא בעייתי משהו?…
    שירי

    • הי שירי
      ההגדרה של טבעונות היא המנעות מצריכה וניצול של בעלי חיים ומוצריהם
      כמעט בכל דבר שאנחנו עושים אפשר למצא קשר עקיף לפגיעה בבעלי חיים, עד כדי כך שהניסיון להמנע מכך הוא בלתי אפשרי
      למרבה המזל הפגיעה בבעלי החיים כתוצאה בפעולות שאינן קשורות במזון היא בטלה בששים לעומת תעשיית המזון מהחי

כתיבת תגובה

