ילדים טבעוניים

כבר כמה פעמים נשאלתי מה הילדים שלנו אוכלים ואיך מסתדרים עם נושא האוכל, החלטתי אחת ולתמיד לכתוב הכל, ואני מבטיח להמשיך לעדכן

מה אוכלים:
תזונה טבעונית טובה בנויה על המון ירקות ופירות. אצל ילדים ממש ללא הגבלה. כמה שיותר. ילדים טבעונים אוכלים הרבה יותר ארוחות, ורעבים כל הזמן (לא לדאוג זה נורמלי :))
ילדים מאוד אוהבים תותים, תפוחי עץ, פירות קיץ כמו אפרסקים שזיפים, ענבים, פירות יער, פירות הדר מנגו, קיוי, שסק, בננות – אנחנו לא מחכים שהם יבקשו, אלא מגישים להם אותם בצורה מזמינה, חתוכים אסטטיים. הופכים את הפירות לחגיגה
ירקות בדגש על טריים ולא רק מבושלים – בעיקר ירוקים ועליים. כמו תרד, חסה, כרוב, סלרי, גזר, עגבניות
כדי ליצור העדפה לפירות וירקות הם תמיד זמינים על השולחן, ותמיד מגיעים ראשונים לשולחן בכל ארוחה
עדיף שהילדים ישבעו מירקות ופירות מאשר מפתיתים או לחם…
עלי תרד בייבי, ברוקולי גזר עגבניות שרי הם כיפיים לאכילה כמו שהם – זה רק עניין של אטרקטיביות של הגשה ותזמון. חשוב לשמור על מגוון, אבל מצד שני אם הילד אוהב גזר ולא מלפפון אז לא חייבים מלפפון דווקא (וכשהילדים רעבים אבל לא נורא רעבים יש סיכוי יותר גבוה שהם יטעמו דברים חדשים)
בניגוד לדיעה הקדומה – אין צורך לשלב קטניות ודגנים בכל ארוחה על מנת לקבל חלבון מלא, והרבה יותר חשוב לאכול הרבה ירקות ירוקים בדגש על עליים (תרד, כרוב, חסה, ברוקולי, קייל, קולרד, מנגולד, עלי צנונית, פטרוזיליה, בזיליקום, כוסברה, בצל ירוק, שעועית ירוקה, כרוב ניצנים,…)
כדי להצליח לגרום לילדים להפתח לטעמים הטבעיים (ירקות פירות דגנים וקטניות) צריך להוציא מהתזונה שלהם כמעט לגמרי מזון מעובד ומתוק. מכיון שזה כמעט בלתי אפשרי כדאי לפחות לשאוף לכך ולזכור שככל שהם יאכלו פחות ממתקים ומזונות מעובדים (דגני בוקר, חטיפי אנרגיה, אוכל מוכן קנוי)  כך הם יאכלו יותר אוכל בריא ומלא whole foods.

באתר של אנונימוס יש מתכונים מעולים. בהתחלה הכי קל להכנס לספר המתכונים ולמצא משהו נחמד וטעים להכין

ארוחות בוקר:

טוסטים עם ממרח גבינת טופוטי, חומוס, טחינה, אבוקדו, ממרחי אגוזים – חמאת בוטנים, שקדים, קשיו, פקאן, גרעיני דלעת (הכי טעים!) ממרח עדשים, פסטו ביתי (נורא קל להכין – במעבד מזון – צנוברים או אגוזי מלך עם עלי בזיליקום שמן זית שום ומלח, מחזיק מעמד שבוע במקרר), אנחנו לא מכינים אבל אפשר להכין ממרח זיתים ועגבניות יבשות וכוסברה, מי שגר באזור תל אביב יכול לנסות את הממרח הסודי זו סדרה של ממרחים טבעוניים מיוחדים ואומרים שהם מאוד מוצלחים (לא טעמתי אף פעם)

קורנפלקס (שימו לב שיש לא מעט כאלה שאינם טבעוניים) או גרנולה עם חלב סויה, דייסת קוואקר או סולת, או אורז (מאורז עגול של סושי או ריזוטו) לדייסת קוואקר אפשר להוסיף כמה כפות קינואה מבושלת מראש או זרעי צ'יה, ומקבלים דייסה עשירה יותר בבריאות וערכים תזונתיים מבלי שינוי כמעט בטעם.

פירות חתוכים, ירקות, קלחי תירס שלמים, ברוקולי (לא מבושל! תנסו!)

חטיפים:

ירקות זמינים ומזמינים על השולחן כמעט בכל עת

ירקות חתוכים במטבלים – כמו גזר מלפפון סלרי במטבלים של טחינה, חומוס,"גבינות" קשיו, או מטבלים שמבוססים על פרי + עלים ירוקים ותבלין בבלנדר במהירות גבוהה

שייקים ירוקים

שייק ירוק בסיסי שילדים מאוד אוהבים ונקרא ABC (הנה תיעוד של הפעם הראשונה שגאיה פגשה אותו)

A בשביל תפוח B זה הבננה ו C זה הסלרי (שאפשר להחליפו בכל עלים ירוקים אחרים ואף רצוי למשל בפטרוזיליה, מוסיפים מים בכמות של שתי כוסות בערך או כוס מים וכוס קרח, זרעי פשתן בשביל האומגה 3 והכל יחד בבלנדר – יוצא שייק ירוק וזורח בעל טעם לא מתפשר שגם הבררן שבילדים יפול בקסמו – דרך מעולה לקבל את כל הטוב שבירוק בלי לסבול

עוד ירקות מעולים שילדים אוהבים:

שעועית ירוקה, ברוקולי, גזר גמדי, אספרגוס, אפונה

מתוק

פנקייקים טבעונים בריאים מאוד – מתכון מאתר שב"י

עוגיות טחינה ושיבולת שועל, מאפינס שוקולד בננה ותמרים

עוגות שמרים במילוי טבעוני (נורא קל לטבען עוגות שמרים – מחליפים את החמאה בשמן קוקוס, ומעיפים את הביצים)

גלידה ביתית! בקלי קלות! כל מה שצריך זה בלנדר שכותש קרח. דואגים שיהיו במקפיא פירות שטופים וחתוכים מראש (באמריקה זה נורא פשוט, אפשר לקנות פירות קפואים מכל הסוגים כמו סנפרוסט בארץ) ובבלנדר טוחנים יחד חלב סויה (או כל תחליף חלב אחר) יחד עם כף זרעי פשתן (רק בשביל האומגה 3) ושני תמרים יבשים ללא גלעינים עד שהתערובת נהיית חלקה, מוסיפים פירות קפואים (תותים ובננות זה הכי בטוח, אבל אפשר בקלות גם מנגו אננס, פירות יער, מלון ואפילו אבטיח רק לא לערבב את כולם יחד) טוחנים יחד עד שמתקבל מרקם אחיד ובעל יציבות כמו של מילקשייק סמיך מאוד (חשוב לא לטחון יותר מדי זמן וגם שהפירות יהיו קפואים). אחרי שהילדים מתרגלים לגלידה אפשר בבטחון להתחיל להוסיף עלים ירוקים ולהפוך את הגלידה הזו למזון על!

עוד טיפים:

הפכו את הפירות לחגיגה! צרו מזה עניין, תביאו מדי פעם פרי חדש ואקזוטי (קוקוס, אננס, וכו) תהפכו את ההתעסקות בטעמי פירות, ובצורות אכילתם לנושא, תראו התלהבות מפירות. והעזה לטעום דברים חדשים ולהתמודד עם דברים לא ידועים. זה לא חייב להיות קוקוס, זה יכול להיות גם אבטיח או פומלה.

תציעו הרבה פעמים אבל אל תתעקשו ואל תהפכו את העניין למלחמה

טוסטים עם פסטו וטופו הם להיט! אנחנו מכינים לילדים לארוחת עשר ראפ (טורטיה או בוריטו) מגולגל בפנים עם ממרח שקדים או בוטנים, בתוספת מעט סילן ורסק אגוזים, כל פעם מגוונים את האגוזים או הממרח והילדים מתים על זה – מגלגלים ועוטפים בניילון נצמד)

רוב הילדים מאוד אוהבים רטבי עגבניות ופסטה – אפשר לגוון את הרטבים האלה עם תוספת של שעועית אדומה או שחורה, אפשר גם לטחון את השעועית ו"להסתיר" אותה בתוך הרוטב כדי להפוך אותו למזין יותר

מרקים זו אופציה נהדרת – גם מזין גם בריא גם ילדים אוהבים וגם מתאים למאותגרי בישול! – מרקי ירקות מועשרים בקטניות כמו עדשים או חומוס אפונה או שעועית, באורז או קוואקר, המון ירקות שורש ותיבול אפשר בסגנון איטלקי (טימין אורגנו וכו) או הודי תאילנדי (קארי, חלב קוקוס, למון גראס, בוטנים)

אפשר להכין יחד פיתות ביתיות בקלות (פעילות מקובלת בגנים) את הבצק להכין מקמח לבן מעורב עם קמח חומוס או קמח עדשים (כשטוחנים עדשים יבשות במעבד מזון הם הופכות קמח) . ולעשות את הפיתות על סאז או על מחבת (5 כוסות קמח, חצי ליטר מים, שליש כוס שמן זית או קנולה, כף מלח, שתי כפות סוכר חום, כף שמרים יבשים, לשים מתפיחים שעתיים מרדדים ואופים בתנור בצורת עיגולים מושטחים או על מחבת חם) יופי של פעילות משותפת עם הילדים!

פיצה טבעונית – מכינים בצק כמו של פיתות או משתמשים בפיתות מוכנות מראש, במקום גבינה מגרדים טופו יחד עם שמן זית ומעט שמרי בירה מעל. אפשר להוסיף תירס משימורים זיתים או כל ירק אחר, זעתר במקום אורגנו משפר את הטעם מאוד בעיני ילדים.

אני בטוח שנתקלתם בטיפ הזה אבל שווה להזכיר – שתפו את הילדים בעשייה במטבח, הפכו אותם לחלק מהכנת האוכל. יותר קל לטעום משהו שראית אותו מתהווה בתהליך מאשר רק כאשר רואים תוצאה סופית שלא תמיד ברור מהי.

טיפ פחות מתאים לישראל – אבל לכאן מאוד, אפשר להגיש ציפס טורטייה עם סלסה אדומה איכותית, אנחנו קונים ציפס כאלה אורגניים שעשויים קמח מלא, ועם יחסית מעט שמן, וסלסה קנויה איכותית – אפשר לשדרג בקלות עם אבוקדו, גבינת טופוטי, שעועית שחורה וזו ארוחה מגוונת וכיפית מדי פעם

פיצה טבעונית, בתפקיד הגבינה: טופו מגורד עם גרגירי חומוס מגורדים שמן זית ושמרי בירה

פתיתים, אורז, בורגול, קוסקוס, מג'דרה, גריסים, פסטות – זה טרויאלי אהוב על ידי ילדים וכמובן טבעוני ובריא – אפשר להוסיף רטבי עדשים בסגנון הודי, או רטבי עגבניות. לפסטה אפשר להוסיף רוטב פסטו

לילדים קטנים בתזונה טבעונית חשוב לתת מזון צפוף תזונתית (כמו פירות יבשים ואגוזים, ומזון עתיר שומן) אנחנו מעשירים את התזונה של גאיה (בת השנתיים) בהרבה צימוקים, צנוברים, אגוזי מלך ושקדים וגם משתדלים לתת לה שמן קוקוס ושמנים אחרים דרך מאכלים אחרים

ובאופן כללי – כמו בכל דבר בחיים דוגמא אישית, עקביות, והתמדה (לדעת לקום כשנופלים ולנסות עוד פעם, להציע בפעם ה 15 מאכל שנדחה כבר 14 פעמים) הם מפתח להצלחה – היו אתם השינוי שאתם רוצים לראות בילדיכם 🙂

ספר מומלץ לנושא טבעונות וילדים, בנוסף יש גם את המידע באתר אנונימוס

38 מחשבות על “ילדים טבעוניים

  1. פוסט מעולה ! אנחנו לא טבעוניים, אבל אני מנסה שהמטבח יהפוך לטבעוני לפחות באמצע השבוע, ונורא קשה לי.. נתת לי מגוון רעיונות
    ~אם כי הייתי שמחה לקבל עוד 🙂

    נתחיל בזה……
    תודה 🙂

  2. אסף, אמרת שיש אפשרות לטבען עוגות שמרים, אני מטורפת על עוגות שמרים אבל מעולם לא ניסיתי להכין אחת, ואני נאלצת להמנע מהן בבתי קפה מהסיבות המובנות… אני אשמח אם תוכל לפרסם מתכון או אפילו לשלוח לי…
    תודה

    • אפשר לקחת את המתכון של קארין גורן (אני לא אפרסם אותו כי הוא לא טבעוני) ולטבען אותו בשיטות הידועות (להחליף ביצה בפשתן וכו) אבל יש גם את המתכון הזה של נטלי שווינקלשטיין שהוא טבעוני ובריאותי http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?entryId=1612278
      עוגות שמרים זה קלי קלות. זה רק נשמע מפחיד. ברגע שמתיידדים עם השמרים זה ממש קל ואפשר אפילו לאלתר מתכונים

  3. נשמע טעים, איפה אפשר להשיג את המתוקים:עוגות שמרים וכו… ואת הפיצה ושאר הטעימים? אני טבעונית ויש לי חוסר בדברים טעימים, תודה מראש, חני.

    • את המתוקים כמו כל שאר הדברים הטעימים אפשר להשיג אצלנו במטבח 🙂
      זה הכל home made כמובן
      מאוד פשוט להכין את רוב הדברים. המורכבות היא בלנקות אחרי 🙂
      אם יש משהו מסוים שאת רוצה לדעת איך להכין (מתכון לעוגת שמרים נמצא כאן בתגובה הקודמת שלי) רק תגידי

  4. ,היי אסף,
    גם אנחנו בארה"ב וגם אנחנו טבעונים ואני פחות או יותר עושה את מה שאתה אומר, אני חייבת לקנות בלנדר ופוד פרוססור – זה באמת חסר לי. הילדים שלי כמו כל הילדים הם ניאופובים וזה מקשה עליי. אני מבשלת המון, גם תחליפי בשר למיניהם (סייטן, סויה, טופו) ואנחנו מצליחים עם הפירות כמו שאמרת. ילדיי לא ממש אוהבים אגוזים מה שמקשה עליי עם עניין השמנים וכו' אבל הם אוהבתים קוקוס על כל נגזרותיו.
    אבל יש לי שאלה, הילדה הגדולה שלי עדיין רוצה בשר. היא אורמת שהיא מבינה ושהיא יודעת שלא כדאי וכל זה, ועדיין, יש לה צורך לזה. קורה לכם?

    • בטח שקורה. פחות מבהתחלה. אנחנו מנסים לפרוט לפרטים מה בדיוק מתחשק לו. האם זו מנה שאנחנו יכולים למצא לה תחליף בקלות? כמו למשל בולונז שיוצא לא פחות טעים בעזרת הכמו בשר טחון של smart ground של lightlife
      (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/388230_2243106937603_1846009102_1485417_735802689_n.jpg)
      אם זה המבורגר יש תמיד אפשרות למצא כזה שמחקה את המקור לא רע במסעדות טבעוניות אמריקאיות
      ולפעמים באמת זה מגיע לדיון על זה שיש להם געגוע לטעם של פעם אבל אז אנחנו מזכירים ששום טעם טעים לא שווה לפגוע בבעלי חיים.
      זה לא תמיד קל וכיף 🙂

  5. תודה רבה על כל המידע המעולה! אני טבעונית ובני היה טבעוני עד גיל שנתיים בערך. אשמח לדעת איך מכינים ממרחי אגוזים ושקדים.
    תודה אורנה

    • זה די פשוט להכנה כשיש בלנדר מתאים (ויטהמיקס כמו שיש לנו למשל או בלנדטק) – משרים את האגוזים במים ללילה ואחר כך טוחנים אבל הגישה שלי היא שמה שאפשר לקנות בלי להתפשר על איכותו אני מעדיף לקנות ולקצר תהליכים

  6. הי אסף,

    ממש תודה על הפוסט הנפלא הזה! אין לי עדיין ילדים, אבל כשיהיו, ארצה לגדל אותם כטבעונים.
    אני מאוד אוהבת לבשל, כך שאני בטוחה שלא יחסרו לי רעיונות (ושלך בהחלט ישמרו וייושמו). מה שמטריד אותי זה איך הילדים יתמודדו עם כל הפיתויים הלא-טבעוניים אליהם יחשפו בבי"ס, אצל חברים, בימי הולדת וסתם ברחוב. איך הם לא ירגישו מוזרים ומוגבלים ואיך אני אצליח למנוע מהם את כל הדברים "האסורים" האלה?

    תודה, ליסה

    • הי ליסה תודה רבה על התגובה
      להפוך לטבעוני ולדאוג לשמור על כל שאר החלקים של החיים כמו שהיו זה אתגר. ואנחנו מתמודדים איתו כל הזמן. בין השאר כי אנחנו חושבים שלטבעונות יש מקום במיינסטרים. ולהיות טבעוני זה קל פשוט ובעיקר נכון וצודק כך שאין סיבה שזה לא יהיה חלק מהרוב.
      באחד הפוסטים הקרובים אתעסק בנושא הזה בהרחבה
      stay tuned 🙂

  7. יופי. שמחה על השיתוף ועידוד משפחות צעירות לטבעונות. משפחתי ( כולם כבר בוגרים) טבעונית שנים רבות.
    להורים מודאגים חומר קריאה נוסף שמבהיר יתרונות התזונה הצמחונית והטבעונית בכל גיל כולל תינוקות וילדים קטנים מה- FDA שתורגם לעברית,

    http://www.atid-eatright.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/ADA.pdf

    • תודה רבה על התגובה ועל הלינק החשוב! ה ADA הוא ארגון התזונאים האמריקאי שהוא ארגון התזונאים הגדול בעולם ו"ההכשר" שהוא נתן לטבעונות היה מעודד מאוד וחשוב

  8. כל הכבוד ! המשך לכתוב ולתת רעיונות.
    עכשיו רק נשאר להדפיס ולתלות על המקרר.

    הקושי הגדול עם הילדים זה הטעימה של משהו חדש והרצון לנסות (בעיקר בגילאים 4-8). אסור להתייאש.

    ליאור

  9. ראשית זה פוסט ממש ממש נפלא!
    הבעיה אצלי שהילדים שלי (7, 4) הם ממש אכלנים גרועים. הם אפילו לא אוכלים בשר ולא אוכלים עוף, אבל הם בחיים לא יסכימו לטעם שום דבר מהדברים שציינת למעלה מלבד הפירות כמובן. לא ממש יודעת איך בכלל להביא אותם למצב שיסכימו לטעום מזון אחר, שלא לדבר על לאהוב….

    • הי
      תודה רבה על התגובה! כיף לשמוע!
      זו התמודדות מוכרת, ולא פשוטה, אם באמת רוצים לחולל שינוי אני מאוד ממליץ על הספר ילדים עמידים של ד"ר ג'ואל פורמן, הוא מקדיש פרק שלם בספר לנושא הזה של ילדים סרבנים. ויש לו שיטה בדוקה לפתרון הבעיה הזו. היא מצריכה התמדה ומחויבות. הטענה היא שכל ילד אוהב מזונות טבעיים אלא אם מבלבלים לו את האינסטינקטים עם מזון מעובד ותעשייתי (כאשר מזון מהחי נחשב מזון מעובד). תראי, אני לא רוצה להשמע לרגע כאילו זה קל פשוט או תמיד עובד ולאורך זמן, ובטח שלא מתיימר להגיד שאני יודע על נושא סרבנות אוכל של ילדים יותר מכל אחד אחר אבל יש לזה פתרונות אמיתיים. אם תרצי עוד מידע על איך לעשות את זה את מוזמנת ליצור קשר בפייסבוק או במייל.

      • הי,

        תודה על המענה. בהחלט אבדוק את הספר. הילד הקטן פשוט לא בעניין של אוכל. מקווה שיגדל וזה ישתנה. אחפש אותך בפייסבוק.

        תודה!

  10. גדול!
    חטיף פופולרי אצל הילדים שלנו: אצות נורי.
    אפשר לאכול ככה, כשהן קריספיות, ואפשר לגלגל בתוכן מלפפון ואבוקדו ולאכול כמו סושי בלי אורז.
    נראה שהמפתח להצלחה שלכם (בלי עין הרע) היא הנחישות של שניכם שזו הדרך הנכונה. בבית שלנו, שבו אני טבעונית ובן זוגי אוכל הכל (אבל בשר לא נכנס הביתה), זה הרבה יותר מורכב…

  11. היי אסף
    אני משתדלת שיהיה רק אוכל טבעוני בבית אבל זה לא כזה פשוט…
    הבן שלי בן 4 וחצי אני מנסה לשכנע אותו לשתות שייק ירוק והוא לא מוכן…הוא תמיד קוטף לי עלים לשייק אבל כשאני מכינה הוא לא מוכן אפילו לטעום…ניסיתי שייק עם פירות יער וסלק יוצא אדום כזה ממש טעים והוא לא מוכן!איך אפשר לגרום לו לאהוב את השייק?תודה

    • הי אביבה,
      אני יודע שזה לא פשוט. עצם זה שיש בכלל שייק ירוק בסביבה זו כבר התחלה טובה…
      אפשר בהתחלה להמתיק אותם יותר עם תמר או עם תפוזים שלמים (במקום מים), אפשר גם לשים עלים ירוקים בצורה סמלית בהתחלה, רק בשביל להתחיל להתרגל לקונספט.
      יכול להיות שהוא לא אוהב את המרקם (סמיך מדי, לא חלק מספיק?)
      כעצה כללית – לא הייתי מתעקש על זה. שייק ירוק אמור להיות משהו שהוא כיף.
      ועוד עצה – נסי להציע הרבה פעמים, כל פעם מחדש כאילו זו הפעם הראשונה שאת מציעה לו ולא להתייחס לכך שבפעם הקודמת הוא לא רצה.
      ילדים משנים את טעמם מהר, לפעמים הם פשוט שבעים, או לא מתחשק להם,
      נסי לתת לו לנסות דברים חדשים כשהוא רעב (על הבוקר זה אידאלי)

      ולסיום באמת שלא חייבים לשתות שייקים ירוקים בשביל להיות טבעונים ובריאים. אפשר להסתפק בלאכול ירקות ופירות בצורה מגוונת ולהנות מהם כפי שהם.

  12. פינגבק: איזון חוזר | ילדים טבעוניים

  13. היי אסף, גם אנחנו בארצות הברית – בוסטון וסביבתה. הייתי שמחה לשמוע על מוצרים שאתם משתמשים ואוהבים. אנחנו התחלנו בצעדים ראשונים בטבעונות כבר מספר שבועות, אבל לא עם הילדים עדיין. שוק התחליפים כל כך גדול שאני לא יודעת איפה להתחיל. ועוד דבר, על איזה טוחן אגוזים ופירות אתה ממליץ? חוץ מזה הבלוג שלך מעניין ומעודד, תודה 🙂 נירית

    • הי נירית
      כיף לשמוע! אנחנו משתמשים יחסית מעט בתחליפים כמו גבינות קנויות סייטן ומוצרי כמו בשר למיניהם מהטעם הפשוט שזה לא נחוץ לנו רוב הזמן
      בעיני כדאי לבסס את המעבר לטבעונות על שינוי תזונתי לכיוון של צריכה רבה יותר של פירות וירקות למיניהם, ועל ידי אימוץ סגנון של ארוחות שאינן מבוססות על מנה עיקרית
      כלומר ארוחות המכילות הרבה מנות מבושלות של קטניות דגנים ירקות וסלטים
      שוק התחליפים באמת גדול וכדאי לנסות לאט לאט למצוא את הדברים שאוהבים
      באזור שלנו יש קרוב ל 10 סוגי חלב שונים 4 סוגים של גבינות ואינספור סוגים של תחליפי בשר המבורגר נקניק ונקניקיות
      כדאי פשוט לקנות ולנסות והכי כדאי לא לבסס על זה את התזונה החדשה
      זה גם יקר וגם לא בריא כמו לאכול מזון צמחי טרי וביתי

      לגבי טוחן אגוזים, לא בטוח שהבנתי למה את מתכוונת, אנחנו משתמשים בעיקר בבלנדר ויטהמיקס שבעזרתו אפשר גם לטחון אגוזים למרות שלרוב אנחנו לא טוחנים אגוזים אלא לגבינה
      הויטמיקס הוא מכשיר מדהים אבל יקר מאוד, אפשר לנסות להתחיל עם בלנדר זול יותר ועם הזמן להבין האם יש צורך אמיתי בבלנדר רציני יותר
      חוץ מזה יש לנו מסחטת מיצי ירקות שמאוד אהובה על הילדים ששותים כך המון מיץ גזר טרי ותפוח.

      את מוזמנת ליצור קשר באימייל להמשך השיחה…

    • כשאוכלים תזונה צמחית בריאה העיכול מאוד מהיר, תחושת המלאות מגיעה מהר יותר כי הקיבה מתמלאת מהר יותר מהסיבים, ומכיון שאחוז המים בצמחים גבוה יותר אז בכלל האוכל תופס נפח גדול יותר ביחס לקלוריות שבו
      וכך לאחר שעה מארוחה ילד יהיה בדרך כלל רעב שוב.
      כדאי לצפות לזה, להבין שזה נורמלי וסימן מצוין לכך שהוא אוכל טוב ובריא. ולתת לו מנות ביניים קטנות של פירות, אגוזים, סנדויץ או ממש עוד מנה קטנה של הארוחה
      בכל מקרה לא מדובר בכך שהם רעבים בצורה מדאיגה 🙂

  14. הפוסט שלך מדהים ….
    אני בת 15 ואני מנסה להיות טבעונית
    המשפחה שלי היא לא טבעונית ולא צמחונית אוכלים אצלנו הכל – בשר דגים ביצים חלב
    וגם אני הייתי אוכלת את זה
    אני הפסקתי לאכול את כל זה לפני כמה שבועות
    הפוסט שלך עוזר לי מאוד המתכונים והטיפים שאתה רושם פה (:
    תודה רבה (:

    • פורסים טופו דק, מורחים את הטוסט בפסטו ומעל פרוסות טופו דקות ומניחים בטוסטר לחיצה
      אפשר גם להשקיע יותר ולהשרות את הטופו קודם במרינדה ולצלות אותו בתנור

  15. הי אסף,
    חזרת לפוסט הנהדר הזה אחרי שנים:)
    אבל – עכשיו יש לי ילד שאמנם אוכל מאוד מגוון, אבל אוכל מעט וזז הרבה.
    בבדיקות הדם גיליתי לצערי מחסור בפריטין ובהמוגלובין ואני מודאגת…
    הוא לא מת על שייקים ירוקים אלא אם הם ממש מתוקים.
    אוכל מלא חומוס ואוהב טופו. עדשים לא ככ אוהב.שעועית שחורה כן.
    בארץ אין סלרי שילדים אוהבים כמו בארה״ב.
    בלחם הוא לא מגוון בממרחים ואוכל בעיקר עם אבוקדו. אקבל את עצתך לנסות להשיר בממרחי אגוזים. אגוזים ככה נקי הוא לא מתלהב….

    אני יודעת שאתה לא תזונאי או רופא אבל אשמח לשמוע מה אפשר להציע לו שאני לא מציעה לו, או אולי בדרכים שונות.

    תודה,
    הילית

    • הי הילית
      תודה רבה.
      קשה לתת עצות ממעט הפרטים שנתת וכמו שאמרת אני לא תזונאי, כדאי להתייעץ עם תזונאי\ת אני יכול להמליץ בשמחה על כמה שמבינות טבעונות מצוין.
      אם בכל זאת ננסה להתייחס – בדרך כלל אצל ילדים שאוכלים בריא ומגוון הבעיה היא הכמות. כדי לקבל מספיק ברזל (הפריטין מעיד על מאגרי הברזל של הגוף) צריך לאכול הרבה ירקות והרבה קטניות (למשל קטניות כדאי לאכול שתי מנות ביום כשמנה זה בערך כוס)
      חוץ מזה כדי להבין אם הוא אוכל באמת מספיק מכל הדברים הנהדרים האלה כדאי לשים מה הוא אוכל חוץ מזה. האם רוב התזונה שלו היא בסופו של דבר דגנים (לחם, פסטה, אורז, …) או באמת קטניות ירקות ופירות. לפעמים כדי לשפר את התזונה במצבים כאלה כדאי פשוט להתחיל להקפיד ולהפחית ממתקים, סוכרים, מיצים (גם דיאט), ופחממות ריקות
      לגבי הסלרי – בישראל לא חסרים ירקות נהדרים עתירי ברזל, לא חייבים דווקא סלרי. גם גמבה וחסה ערבית וטחינה עם פטרוזיליה והרבה לימון (וגם בלי) זה נהדר.
      לגבי ממרחי אגוזים – אצלנו פופולרי בעיקר חמאת בוטנים (אורגנית) שמכילה כמות יפה של חלבון וברזל וטחינה שהיא מעולה בגלל ערכים מאוד גבוהים של סידן ברזל וחלבון.

כתיבת תגובה

